Saturday 1 December 2012

Belajar untuk membaca Label Maklumat Nutrien



Belajar untuk membaca maklumat nutrien adalah penting sebagai rujukan untuk pengguna ketika membeli dan menyediakan makanan yang sihat. Ini merupakan rujukan yang penting untuk mengelakkan daripada mengambil makanan yang ber-sodium tinggi. Walaupun demikian, kami masih boleh memilih makanan yang mengandungi sodium yang tinggi dengan bantuan label maklumat nutrien.

Cara untuk membaca Label Maklumat Nutrien di kebanyakan produk makanan Malaysia.


1. Semasa membaca label makanan, perkara pertama yang perlu anda membaca ialah saiz hidangan dan jumlah hidangan. Sebagai contoh, dalam produk makanan dalam gambar di atas, jumlah hidangan ialah 1 dengan setiap saiz hidangan 250 ml. Saiz hidangan ini akan mempengaruhi jumlah tenaga dalam kcal dan jumlah nutrien yang diambil. Berdasarkan maklumat ini, anda boleh menentukan saiz hidangan anda mengikut kesuaian anda.
2. Jumlah tenaga memberi satu bayangan kepada anda bahawa berapa tenaga yang anda dapat memperolehi dari hidangan ini. Ini dapat membantu anda untuk mengawal berat badan serta memperolehi tenaga yang mencukupi untuk fungsi badan. Sebagai contoh, 1 hidangan untuk contoh makanan itu ialah 195 kcal; ia juga menunjukkan jumlah tenaga dalam 100 ml iaitu 78 kcal untuk sebagai rujukan untuk membandingkan dengan produk lain.

Rujukan kepada jumlah tenaga (berdasarkan 2000 kcal diet sehari)·         40 kcal adalah rendah·         100 kcal adalah sederhana·         400 kcal ke atas adalah tinggi
3. Makronutrien iaitu karbohidrat, lemak dan protein disenaraikan di bahagian atas manakalah mikronutrien iaitu vitamin dan mineral diletakkan di bawah. Adalah dinasihatkan untuk mengambil mengikut Recommended Nutrient Intake (RNI) Malaysia. para pengguna juga dicadangkan untuk mengambil karbohidrat dalam 50-60%, lemak(25-30%) dan protein (15-20%) dari jumlah pengambilan tenaga.

 Contoh Maklumat Nutrien Makanan yang diimport dari luar Negara dan juga sebahagian produk Malaysia

Informasi hidangan







Dalam contoh sampel ini, saiz hidangannya ialah setengah cawan (120 ml) sup pekat (100% dari tin, tanpa campuran air). Ini adalah penting untuk membaca maklumat hidangan sebelum menyediakan makanan supaya tidak menyediakan makanan yang berlebihan.
                                                                                     

Kalori, Lemak, Karbohidrat dan Protein
















Nutrien-nutrien tersebut memberi gambaran tentang beberapa kandungan yang akan anda ambil. Daily Value % (%DV) adalah nilai nutrien tersebut dalam diet sehari dan ini adalah berdasarkan United State Department of Agriculture (USDA) dengan pembahagian nutrien 50% karbohidrat, 30% lemak dan 20% protein. Ini merupakan cadangan dan anda boleh mengira sendiri berdasarkan diet anda.

Sodium telah diletakkan di bahagian atas walaupun ia merupakan mineral. Hal ini sedemikian kerana sodium adalah dikaitkan dengan hipertensi di mana orang zaman sekarang cendurung untuk mengambil sodium dengan berlebihan. Sodium diletakkan di atas untuk menarik perhatian pengguna supaya mementingkan kandungan sodium makanan. Sodium dalam contoh tersebut ialah 890 mg untuk setiap hidangan dan kandungan sodiumnya agak tinggi kerana pengambilan sodium yang dicadangkan adalah 2000 mg sehari sahaja.

Bagi lemak pula, lemak tepu dan trans lemak sepatutnya diambil dalam kuantiti yang sedikit.

Vitamins dan Mineral







Bahagian ini menunjukkan jumlah dan jenis vitamin dan mineral yang terkandung dalam makanan.

Cadangan keperluan harian










Ditunjukkan di bahagian bawah label dan boleh dikecualikan di perbungkusan barang yang kecil. Ini merupakan satu peringatan dan juga panduan untuk pengguna dalam memilih dan menyediakan makanan.

Front-of-pack (FOP)

FOP merupakan pembanguan maklumat nutrien label yang terkini. Sekarang, kami boleh menjumpa FOP di sesetengah produk di pasaran Malaysia. Ini merupakan label yang mudah dan senang dibaca dalam sesaat pun yang boleh memberi information tentang jumlah tenaga makanan itu.

Pembanguan tersebut telah dilakukan kerana pengguna didapati tidak suka membaca Maklumat Nutrien Label di belakang produk. Alasannya ialah kekurangan masa untuk membaca, susah memahami maklumat tersebut dan tidak tahu cara untuk menggunakan maklumat yang diberi.

Oleh itu, FOP telah dicadangkan dan digunakan dengan menggunakan logo atau simbol yang menarik dan mudah. FOP memberi maklumat dalam cara yang mudah difahami. Namun, dalam pasaran Malaysia, FOP yang digunakan biasanya hanya memberi jumlah tenaga yang terkandung.






18 comments:

Popular Posts

Followers

© Down!!! Blood Pressure..., AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena